tisdag 25 mars 2014

Belöningstips!

Nu har vårens kurser börjat och det känns väldigt kul att möta nya ekipage, sen väldigt roligt och se "gamla" kursare som man följt sen valpkursen! 
Nu har jag igång Allmänlydnad/ Grundkurs och Rallylydnad nybörjare!

Något som jag ger kursare är ett Belönings test!
-Vilken belöning gillar min hund mest?
- Socialt, med kel, klapp, leende, vänlig röst, ögonkontakt!

Konkreta belöningar:
- Godis
-Jaktlek m bollar
-Kamp
-.......

Vilken social?
- Kel
- Sitta på marken och kela rumpan
- klappa hunden
- pussa hunden

Vilket godis gillar hunden mest?
- Korv
- köttbullar
- frolic
- popcorn
- ost
- leverpastej

- vilken boll gillar han bäst?
- Med pip?
- Tennisboll
- Fotboll
- .....

Vilken kamp?
- Trasa
- boll m snöre
- Med fårskinn

Ja listan kan göras stor :)

1. BÄST
2.
3.
4. SÄMST

Försök sen att inte bara skita i den sämsta belöningen utan försök jobba på den!
Jag ser gärna att man kan leka m sin hund! Man har så mkt gratis om man kan leka m sin hund!
Om din hund inte gillar föremål så försök jobba så hunden tycker det är skoj! 
Vet en som la godis i en strumpa och till sist började hunden gilla föremål!
Nu finns det många föremål som har fårskinn, kaninskinn och de flesta hundar gillar det! 
Lek lek lek m hunden! 

Sen så kan man ha olika belöningar beroende på vad man tränar! 

Mat har ju en lugnade effekt på hunden medans föremål får igång hunden! 

Detta blir mitt tips denna vecka!

Glöm inte att det är kul och ska vara kul att ha hund! 

Jag vill dock be er att tänka på att aldrig lämna barn o hundar ensamma! Låt inte barnen, sitta på hunden, dra i pälsen, störa hunden,,, 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar